keskiviikko 7. elokuuta 2013

Matkavalmisteluita

Nyt kun pitkän ja piinaavan odotuksen jälkeen vihdoin jokin aika sitten sain ilmoituksen, että minut on hyväksytty stipendinsaajaksi ei lähtöön enää olekaan kuin kuukauden verran aikaa. Se tietenkin tarkoittaa että on aika laittaa isompaa vaihdetta silmään ja aloittaa matkavalmistelut.

Olen onneksi jopa vähän ylijärjestelmällinen ihminen ja sen vuoksi koko kevään ja alkukesän kerännyt listaa asioista jotka täytyy hoitaa ennen lähtöä. Tätä kaikkea varmaan osaltani helpottaa se, että en ole ensimmäistä kertaa muuttamassa väliaikaisesti ulkomaille joten jokin käsitys työn määrästä minulla oli jo ennestään. Kiina tosin kohteena tuo oman twistinsä asioihin, nyt täytyy huolehtia myös muun muassa viisumeista, kieliopinnoista ja suuremmista kulttuurieroista.

Olen myös mielestäni melko joustava ja sopeutuvainen tyyppi, tosin olen ihan varma että näitä ominaisuuksia tullaan vaatimaan ja haastamaan äärirajoille saakka. Saatan joutua syömään vielä nämä sanani moneen kertaan! Yritän siis nytkin suhtautua asioihin niin, että ne kyllä loksahtavat paikalleen ajan kanssa.

Ainoa tällä hetkellä mietityttävä asia on majoitus. Koululta saapunut "Admission Package" ei ihan noussut nimensä tasolle, koska kyseessä oli paketin sijaan kaksi paperia. Toisessa kerrottiin hyväksymisestäni ja toinen oli opiskelijaviisumiin tarvittava liite. Stipendiin kuuluu majoitus koulun asuntolassa, kahden hengen huoneessa. Vaikka olen todella kiitollinen ilmaisesta majoituksesta, kuulostaa kahden hengen huone jaettuna tuntemattoman tyypin kanssa vuoden ajan aika extremeltä tällä iällä.

Olen yrittänyt lähettää sähköpostitse kyselyä koululle että haluaisin mielelläni varata yhden hengen huoneen ja olen valmis maksamaan hinnan erotuksen itse. Yritin myös kysellä mikä on ensimmäinen mahdollinen saapumispäivä asuntolaan, mutta mitään vastausta en ole vielä tähän mennessä saanut. Lisäksi koululla on kaksi kampusta eri puolilla Pekingiä eikä minulla ole hajuakaan kummassa minun asuntolani sijaitsee. Olisi kuitenkin kohtalaisen oleellista tietää osoite mihin suunnata laukkuineni kun Pekingiin saavun...

Onnekseni löysin internetin ihmeellisestä maailmasta henkilön, joka opiskelee samassa yliopistossa ja kysyin pystyisikö hän vastaamaan muutamaan kysymykseeni. Hän ymmärsi täysin tilanteeni ja sanoi auttavansa mielellään, koska oli itse ollut samassa epätietoisuuden tilassa vuosi sitten saapuessaan yliopistoon. Häneltä sitten kuulin todennäköisen syynkin siihen, että vastausta sähköposteihini ei koskaan ole tullut. Ilmeisesti henkilö joka vastaa asuntoloista puhuu vain ja ainoastaan Kiinaa. Kätevää! Tässä siis nyt ensimmäinen vihje millaista asioiden hoitaminen kielitaidottomana tulee seuraavan vuoden aikana suurimmalta osin olemaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti